După prima încercare ratată în primăvară, am reușit în sfârșit să ajungem în Bahrain, mica țară insulară din Golful Arabiei.
Am vrut să profităm de viza încă valabilă în Arabia Saudită (luată odată cu sejurul făcut aici la începutul anului, în februarie), de ultimele zboruri spre Ryiadh, se pare, și de vremea (speram noi!) mai acceptabilă din octombrie. La ultima parte ne-am cam înșelat însă, căci umezeala de aici ne-a cam făcut să ne topim de cald, cele 37 de grade atinse în mijlocul zilei resimțindu-se chiar ca 46 de grade în mijlocul capitalei Manama.
Dar să o luăm cu începutul.
Cum am ajuns în Bahrain
❇️ Am zburat cu Wizz Air spre Ryiadh, în Arabia Saudită, profitând de viza încă valabilă pe care o aveam aici și de zborurile ieftine (despre care am citit însă recent la Imperator Travel că vor fi scoase de tot din grila Wizz din păcate).
❇️ Odată ajunși în Ryiadh, am închiriat o mașină de la Key Rental Car (printre singurele companii de rental care ne-au comunicat că ar putea să ne elibereze procura necesară cu care să putem pleca în Bahrain).
Situația la fața locului nu a mai fost însă atât de sigură, pentru ca persoana de la ghișeul din aeroport nu știa cum se poate elibera acea procură, iar cum Call Center-ul lor întârzia să vină cu o soluție, în ciuda apelurilor noastre repetate către ei, am decis să plecăm oricum spre graniță, în ideea de a lăsa mașina în Dammam, ultimul oraș saudit înainte de a trece podul spre Bahrain, iar de acolo să luăm un Uber până în țara vecină.
Zis și făcut, 4 ore mai târziu parcam mașina în Dammam, dar ca un făcut chiar atunci am primit și mesaj din partea companiei de rental care ne-a asigurat că poate elibera procura de care aveam nevoie, condiția fiind să ne prezentăm la ghișeul lor din Aeroportul Dammam, acolo unde personalul lor ne poate ajuta.
Am făcut cale întoarsă, așadar, vreo 50 km până la aeroport, dar am reușit să plecăm de acolo victorioși, cu hârtia mult așteptată la purtător. 😃
❇️ După o zi lungă, reușeam pe la orele 23:00 să ajungem la vamă în sfârșit (amplasată la mijlocul podului dintre cele două țări, pe o insulă artificial construită special pentru vamă😅), acolo unde ne așteptau verificări la trei birouri saudite și alte două bahraineze.
Tot aici ne-a fost cerută procura de trecere cu mașina închiriată și de aici am luat viza on arrival pentru intrarea în țară.
Dar în mai puțin de 10 minute intram în Bahrain, iar jumătate de oră mai târziu eram la cazarea noastră din Manama, capitala regatului.
Unde ne-am cazat în Bahrain
❇️ Bahrain nu are decât un oraș principal, iar acesta este capitala Manama, plus niște anexe periferice legate tot de oraș, restul țării fiind doar deșert exploatat la maxim pentru resursele valoroase de petrol de care dispune.
❇️ Așadar, toate obiectivele vizitabile se găsesc în jurul capitalei, iar locurile de cazare la fel. Noi am ales un hotel din zona diplomatică a orașului, Meshal Hotel, drăguț, cochet, cu parcare proprie și servicii bune. Am stat aici 3 nopți, suficient cât să vezi cam tot ce merită vizitat în Bahrain, această țară mică aflată în top 3 cele mai mici țări din lume.
>> Aici ne-am cazat în Manama, Bahrain: Meshal Hotel.
>> Vezi și alte unități de cazare din Bahrain: listă cazări Manama.
Ce am vizitat în Bahrain
❇️ Al Fateh Mosque, cea mai mare moschee din oraș și din toată țara, suficient de spațioasă cât să primească în interiorul ei 8000 de oameni, poate fi vizitată cu tur ghidat gratuit, în afara orelor de rugăciune.
Pentru vizită, primești tot gratuit haine adecvate și, odată costumat, ai acces în interiorul moscheii și în curtea interioară.
Interiorul inpresionează prin dimensiuni, decoruri și materialele folosite, majoritar provenind din țările europene, iar curtea interioară e bogată în dantelării orientale, cu coloane, galerii și porți decorate cu modele geometrice și înscrisuri arăbești.
❇️ Bahrain Fort, o cetate medievală construită de portughezi pe locul unor vestigii ale vechii Civilizații Dilmun, motiv pentru care se află acum în Patrimoniul Mondial UNESCO.
Cetatea e foarte bine renovată și întreținută, interiorul acesteia poate fi vizitat gratuit și sunt multe colțuri foarte fotogenice prin interiorul cetății.
De aici se pot admira cele mai frumoase apusuri din oraș, iar panorama spre zgârie-norii bahrainezi nu e nici ea de ratat.
❇️ Pearling Path, sau Drumul Perlelor, e un alt obiectiv aflat în Patrimoniul Mondial UNESCO ce marchează un traseu din interiorul orașului, acolo unde se află case, depozite și locuri importante pentru tot procesul de exploatare și comercializare a perlelor din perioada secolelor XIX-XX.
Traseul se întinde prin cartierul vechi al orașului, este marcat cu indicatoare, mici piețe umbroase și felinare specifice și însumează aproximativ 20 de obiective, trei centre dedicate vizitatorilor și trei parcări supraetajate ce se află momentan în construcție.
Multe din casele de pe hartă sunt în renovare, sunt câteva finalizate, dar inclusiv străduțele ce duc până la ele merită admirate, iar pentru momente de odihnă te poți odihni pe băncuțele din piețele amenajate între clădiri, unde copăcei umbroși și cișmele cu apă fac căldura ceva mai suportabilă.
Punctul de la capătul drumului ce ajunge la mare e „marcat” cu un mic fort aflat acum în reconstrucție care e conastruit chiar pe plajă, cunoscut ca Bu Maher Fort, dar tot aici sunt amplasate și baze militare, așa că accesul este restricționat.
Până în acest punct final al traseului se poate ajunge și cu barca, plecând din zona centrală a orașului, iar poți vizita un alt Visitor Center și o pasarelă pietonală la înălțime. La fel ca și fortul de care povesteam mai sus, și aici cel mai potrivit moment să ajungi e înaintea apusului de soare care se vede mirific apoi înspre oraș.
Spre acest punct se pleacă din portul amplasat în apropierea Teatrului Național și a Muzeului Național din Bahrain. Apropos, acesta din urmă merită de asemenea o vizită, în sălile sale interioare fiind prezentată viața de zi cu zi a localnicilor, tradiții și obiceiuri, dar și istoria locurilor, pornind de la Civilizația Dilmun ce a trăit în regiune acum peste 4000 de ani.
Chiar de la intrarea în muzeu se pot achiziționa și biletele pentru plimbarea pe apă spre Pearling Path, costul pentru drumul dus-întors în acest caz fiind de 2,2 dinari kuwaitieni (aproximativ 33 Ron).
❇️ Dilmun Burial Mounds reprezintă cel de-al treilea obiectiv din Bahrain inclus în Patrimoniul Mondial UNESCO.
Reproduceri ale acestora se găsesc și în interiorul Muzeului Național de care aminteam mai sus, dar morminte reale ale civilizației Dilmun, păstrate din vremea Perioadei Timpurii ale acestei civilizații, se găsesc în aer liber, chiar în interiorul actualei capitale Manama, într-o zonă unde s-au dezvoltat acum ateliere de ceramică.
Mormintele pot fi vizitate în timpul zilei, dar se pot vedea și după lăsarea serii, de dincolo de gărdulețele ce le împrejmuiesc.
❇️ Manama Souq sau bazarul tradițional se întinde dincolo de Bahrain Gate (Bab-al Bahrain), vechea poartă a orașului Manama, acolo unde în vechime orașul se întâlnea cu marea. Acum aici se găsesc toate magazinele cu suveniruri, bijuterii aurite, condimente, arome și parfumuri arăbești, de-a lungul străzilor înguste decorate și ele cu lămpi orientale în culori ce îți iau ochii.
E un loc bun pentru cumpărat suveniruri, dar și ca să simți mai în profunzime suflul oriental și tradițiile locale.
❇️ Sh Salman Bin Ahmed Alfateh Fort sau Riffa Fort e o altă cetate din zona sudică a orașului, cu vedere panoramică, pe care din păcate am găsit-o închisă după ora 17.00, chiar dacă programul online figura până la ora 22.00.
❇️ Tree of Life e oaza verde din mijlocul acestei insule deșertice. Undeva spre sud, după ce ieși din oraș, trecând pe lângă sonde de petrol, conducte și țevi ce par că acoperă tot pământul nisipiu al Bahrainului, zărești la un moment dat un copac complet verde ce se încăpățânează să crească în acest mediu neprielnic și complet neprietenos.
Copacul are undeva la 400 de ani, chiar dacă legendele ar povesti că originile i se găsesc chiar în Gradina Edenului. Iar dacă de la depărtare pare să fie un fel de boschet, apropiindu-te de el vezi că e un copac în toată regula, cu rădăcini puternice, o tulpină groasă și o coroană ramificată, cu crengi uriașe ce ajung până la pământ.
Sub coroana lui se odihnesc doi oameni ce par a fi paznicii copacului. Și dacă pe drumul din parcare până la el simți că leșini de cald, imediat ce ajungi la umbra lui, îți dai seama că gradele scad considerabil, iar temperatura devine brusc mult mai suportabilă.
❇️ Schimbăm registrul și ne îndreptăm spre Mall-urile Bahraineze, știut fiind faptul că arabii excelează în acest domeniu, iar mall-urile lor sunt o experiență diferită față de cele cu care sunt europenii obișnuiți.
Noi ne-am plimbat prin The Avenue Mall, unul din cele mai mari centre comerciale ale țării, amplasat lângă Marina din Bahrain, dotat cu magazine, restaurante, ba chiar și o stradă pietonală interioară, mărginită de palmieri, și tot aici am luat și masa într-una din seri la unul din restaurante elegante de aici.
❇️ Bahrain World Trade Center, clădirea-simbol a Bahrainului e care care îți atrage atenția de îndată ce intri în oraș: de formă piramidală, luminată noaptea în mov, e formată din două turnuri unindu-se la vârf, legate prin pasarele cu eoliene coborând spre bază. La parterul său se află un alt Mall, unul cu magazine de lux în acest caz și mai mult gol.
❇️ District 338 merită menționat drept carterul hype al orașului, o zonă unde ai impresia că nu te mai afli în Orientul Mijlociu ci undeva în America, unde terase și baruri se întind unele lângă altele, unde poți ieși să vezi un meci de fotbal și chiar să bei o bere, dacă dorești ( contra unor prețuri generoase, desigur, dar pare că e printre puținele țări arabe unde se vinde alcool, ba se găsesc chiar și pancarte amplasate la vedere, în stradă, cu promoții la halbe de bere).
All in all, Bahrain e o destinație unde ai ce face timp de câteva zile, asta dacă ajungi într-o perioadă în care temperaturile sunt suportabile pentru plimbare.
Care sunt costurile unei călătorii în Bahrain
Ca de obicei, costurile unei călătorii sunt variabile și pot diferi de la o persoană la alta, în funcție de stilul de călătorie.
Sunt însă și câteva costuri fixe ce merită enumerate.
- Costul de închiriere a mașinii din Arabia Saudită (cu limită de kilometri), pentru 4 zile, a fost de 575 Ron, la care se adaugă garanția returnabilă de 2500 Ron
- Costul procurii pentru ieșirea din Arabia Saudită spre Bahrain a fost de 57 riyali (~ 70 Ron)
- Trecerea podului dintre Arabia Saudită și Bahrain costă 25 ryiali (~ 30 Ron)
- Viza pentru intrare în Bahrain costă 5 dinari bahrainezi (~62 Ron), iar plata acesteia se poate face cash la ghișeu sau cu cardul în interiorul clădirii de la vamă (personalul de acolo ne-a direcționat)
- Asigurarea auto pentru Bahrain se achită tot la vamă și costă 27 ryiali (34 Ron)
- Cartela SIM locală bahraineză ne-a costat 8,5 dinari bahrainezi (~ 100 Ron) pentru 12,5 Gb de internet, deoarece am luat-o de la un chioșc STC amplasat imediat după graniță. Cel mai probabil prețurile în Manama ar fi fost mai acceptabile.
Costul cu cazarea, ieșirile la restaurant sau suvenirurile sunt variabile și subiective, așa că nu le vom enumera aici. Am plătit absolut oriunde cu cardul, nu a fost nevoie să folosim cash, așa că nu am apelat nici la ATM-urile bahraineze. Echivalentul unui dinar bahrainez este de aproximativ 12 Ron sau 2,5 Euro, ceea ce o face a doua cea mai valoroasă valută din lume.
Ca impresie generală, Bahrain ni s-a părut ceva mai scump decât Arabia Saudită vizitată de noi la începutul acestui an.
Alte detalii utile pentru o călătorie în Bahrain
❇️Regulile locale:
Trebuie știut în primul rând că Bahrain este o țară insulară, un regat islamic, unde regulile religioase sunt foarte importante și vizibil respectate în viața de zi cu zi a localnicilor.
Din acest motiv, ca vizitatori străini am încercat să ne adaptăm pe cât posibil regulilor publice, astfel încât să nu deranjăm localnicii: am pus în bagaj haine decente, care să acopere picioarele și umerii, nu am purtat topuri, maiouri sau fuste scurte, chiar dacă vremea ar fi cerut-o.
Nu ne-am ținut de mână pe stradă, nu am mers îmbrățișați, de sărutat nici nu se pune problema, căci pentru musulmani gesturile de afecțiune nu sunt uzuale în public.
În magazine și locuri publice nu se găsesc băuturi alcoolice de cumpărat, în schimb sunt câteva localuri gen rooftop, cu acces numai pentru adulți, și Cartierul 338, unde poți comanda și băuturi alcoolice de tip vin, bere, cocktailuri, la prețuri mult mai mari decât cele cu care suntem obișnuiți în Europa. Două beri costă cam 75 Ron, un pahar de vin trece de 50 Ron, de exemplu.
La ieșirea din Bahrain se verifică portbagajul, în special pentru a nu transporta alcool către Arabia Saudită (aceasta fiind singurul vecin terestru pe care Bahrainul îl are, prin intermediul podului kilometric ce leagă insula de continent).
❇️ Transportul:
Am ales să venim din Ryiadh cu mașina până în Bahrain deoarece distanța e oarecum acceptabilă, se merge doar pe autostradă și se ajunge în aproximativ 4-5 ore, cu mențiunea că limita maximă de viteză pe autostrăzile saudite este de 140 km/h, dar mașinile închiriate au setate limita de 120 km/h, iar dacă o depășești, mașina începe să bipăie până încetinești și reduci viteza sub limita setată.
Biletele de avion din Arabia Saudită în Bahrain și retur sunt destul de scumpe, iar acesta a fost un al doilea argument în favoarea închirierii mașinii.
Alt treilea motiv e legat de faptul că Manama, capitala regatului, ca de altfel întreaga țară (doar că în afara orașului e doar deșert, plin cu sonde de petrol) nu este un loc favorabil pietonilor, poate și din cauza vremii, dar și a infrastructurii destinate în principal mașinilor și mai puțin omului.
Așa că ne-am deplasat aproape peste tot cu ajutorul mașinii închiriate în Arabia Saudită. Dacă nu am fi reușit să trecem cu ea, probabil am fi apelat la Uber sau am fi închiriat local o mașină.
❇️ Vremea:
Chiar dacă noi am ales mijlocul toamnei pentru a vizita Bahrainul, în speranța că temperaturile ridicate de peste vară se mai potolesc, am avut parte la început de octombrie de peste 40 grade în termometre, iar minimile nu au scăzut sub 30 grade nici în timpul nopții.
În plus, umezeala foarte mare făcea ca temperatura resimțită să fie chiar și cu 10 grade în plus față de temperatura real înregistrată, astfel că am simțit cum e la 46 grade Celsius în mijloc de toamnă.
Nu știm dacă în mod normal e așa sau doar am ajuns noi aici într-o toamnă atipică, cert e că am resimțit puternic disconfortul termic, motiv pentru care nu am recomanda o vizită în această perioadă a anului, ci mai degrabă mai aproape de iarnă.
❇️ Restaurantele:
Pe lângă micul dejun de la hotelul nostru, au fost câteva locuri unde am luat masa în timpul șederii noastre în Bahrain și care ne-au plăcut:
➡️ Alto, unul din localurile de tip rooftop de care aminteam, amplasat la etajul 25 al turnului Downtown Rotana, e un restaurant classy, potrivit pentru ocazii, cu vedere panoramică spre oraș, feluri de mâncare ceva mai altfel și unde poți comanda inclusiv un vin bun.
➡️ Lumee, un restaurant tradițional amplasat în Mall-ul TheAvenue, e locul unde poți mânca tradițional arăbesc, porții generoase și gustos de te lingi pe degete.
➡️ Hagi’s cafe, chiar dacă nouă ni s-a părut cam overrated, îl trecem pe listă pentru că e unul din locurile cu tradiție ale Bahrainului, aflat în zona souk-ului, unde poți bea o cafea sau lua masa care pare să aibă influențe mai mult indiene.
Trei zile și trei nopți, atât am petrecut noi în Bahrain, iar de aici ne-am continuat explorarea întorcându-ne în Ryiadh și pornind mai departe spre Kuwait. Despre care, într-un articol viitor. 🙂
Citește și:
Un răspuns