III. Organizarea excursiei de la A la Z: bagaj

Cuprins

Se știe că orice plecare vine automat și cu bagaj la pachet.

Și pe cât de plăcut e să mergi în locuri noi, pe atât de obositor e să faci și să desfaci bagajele pentru drum. Pentru mine e amuzant (mă strecor în cea mai mare geantă și încep să scot lucrurile din toate buzunarele), dar mami nu pare la fel de încântată. Ba nu încape totul, ba sunt prea multe lucruri, ba prea puține… Oare am luat tot? Sau ne vom descurca să le transportăm pe toate?

Vrem, nu vrem, împachetatul poate fi o sursă de stres (cu atât mai mult când pleci și cu bebe la drum), dar experința ne-a călit puțin și am învățat cât și cum să punem în bagaj, astfel încât să nu devină o problemă în timpul sejurului. Iată de ce ținem noi cont când pregătim bagajele pentru vacanță:

Cantitatea de bagaje

Voi aveți tendința să împachetați toată casa când plecați undeva? Și noi! (mai mult mami de fapt). Dar știm că asta aduce mai multă încurcătură decât ajutor în călătorii, așa că ne-am setat câteva criterii proprii de la care nu ne abatem:

Durata călătoriei

Aici regulile sunt simple. Nu contează metoda, dar rezultatul final trebuie să arate așa:

– pentru un city break, plecăm doar cu bagaj de mână – un troller de dimensiuni medii sau mici, plus un rucsac clasic în spate.

– pentru sejururi de până la o săptămână, se acceptă două bagaje de mână tip troller (unul mediu și unul mic, de preferință).

– pentru plecări de 2 – 3 săptămâni, luăm un bagaj mai mare la cală și un troller mediu ca bagaj de mână.

– dacă plecăm timp de o lună sau mai mult, luăm un bagaj de cală și două bagaje de mână.

La acestea se adaugă gentuța mea cu lucruri necesare în timpul zborului și căruciorul de care încă nu mă despart la drumuri lungi.

Condițiile de cazare

Înainte de a ne apuca de împachetat, nu e rău să mai aruncăm o dată un ochi pe cazarea rezervată. Nu de alta, dar n-are sens să încărcăm bagajul cu prosoape, gel de duș sau uscător de păr dacă le găsim deja la destinație.

Tot în secțiunea de facilități mai verificăm dacă locația aleasă pune la dispoziție serviciul de spălătorie, respectiv mașină de spălat, pentru vizitatori. Și, de cele mai multe ori, acest serviciu intră în criteriile noastre de selecție a unei cazări (mai ales pentru plecările mai lungi), deoarece ne reduce mult din conținutul bagajelor.

Vremea la destinație

Și aici e destul de logic: dacă plecăm într-o destinație caldă, bagajul va conține mai multe tricouri și pantaloni scurți, deci mai multe hăinuțe în mai puțin spațiu. În situația inversă, puloverele, hainele groase și costumul meu de eschimos vor avea nevoie de bagaje ceva mai mari… sau de o soluție eficientă. Și aici apelăm la punctul 4.Sacii în vid

Prima problemă serioasă legată de bagaj cu care ne-am confruntat a fost cam acum un an, odată cu plecarea de o lună în Argentina. Pe lângă durata călătoriei, situația se complica și cu schimbarea destinațiilor de la locuri veșnic calde la polul frigului de la capătul lumii. Atunci am descoperit sacii în vid care ne-au ajutat să comprimăm în bagaje și haine de vară și de iarnă și tot ce mai aveam nevoie pentru o astfel de plecare. Secretul e să ai un aspirator la destinație, altfel riști să nu mai încapă lucrurile în bagaj la întoarcere 🙂

”Supracontrolul”

La noi în casă, mami e, de obicei, responsabilă cu făcutul bagajelor. Dar eu și tati avem taskurile noastre în această activitate. Mie îmi place cel mai mult să mă așez pe bagaje când le închidem, iar tati devine „supracontrolul” înainte de a le declara finlizate. Asta pentru că mami are uneori tendința de a exagera cu ce e de luat, iar tati are „magia” de a reduce bagajele la jumătate. Și așa scad drastic șansele de a ne întoarce cu lucruri pe care nu le-am folosit cât am fost plecați și am conchis cu toții că un supracontrol al bagajelor e absolut necesar pentru o vacanță mai… ușoară.

Ce punem în bagaj?

Inevitabil, cea mai mare parte din bagaj e ocupată de hăinuțe. Mai groase, mai subțiri, de plimbare sau de plajă, fiecare alege ce pune în bagaj, astfel încât vacanța să îi fie comfortabilă și comodă.

Pe lângă acestea, avem grijă să nu uităm niciodată acasă:

• Aparatul de fotografiat (respectiv camera de filmat) – pentru că niciodată nu știm când sau dacă ne vom mai întâlni cu aceleași ipostaze, iar momentele speciale merită imortalizate.
  • Încărcător pentru telefon, cameră foto etc. – trăim în era tehnologiei și alimentarea conexiunilor a devenit o necesitate; fie că e vorba de prieteni și familie sau de orice alt contact necesar pe durata călătoriei, telefoanele trebuie să fie bine încărcate și accesul la internet în general disponiibl.
  • Actele de călătorie –  pașapoartele, cărțile de identitate, biletele de călătorie (în format fizic sau electronic), vizele (dacă e cazul), o eventuală procură dacă piciul călătorește doar cu unul din părinți, toate sunt must-uri la momentul plecării și ultimul lucru pe care ni-l dorim e să le uităm acasă.
  • Banii – fie că sunt cash sau pe card, sunt cel puțin la fel de importanți ca actele; evident, explicațiile suplimentare nu își au sens 🙂

Bagaj special pentru bebe

Călătorind de mic, am învățat deja să mă adaptez relativ ușor la locuri noi. Sunt, totuși, câteva lucruri la care nu renunț nici când suntem pe drumuri, fie pentru confortul, fie pentru siguranța mea:

• Lucrurile personale bebelușești – ca prosopul, păturica sau setul de cosmetice pentru băiță – sunt indispenabile pentru copiii mici și nu pot fi împrumutate sau înlocuite cu cele puse la dispoziție de hotel sau cazare. Chiar dacă pot fi destul de voluminoase, rezervăm mereu spațiu în bagaj pentru acestea, ca să evităm eventuale alergii sau alte situații neplăcute.
  • Marsupiul – chiar dacă nu pot să mă laud că am fost un bebe purtat foarte mult, nici că aș fi vreun fan al acestei practici, în călătorii mă las legat în SSC, mai ales când avem de urcat multe trepte sau trasee abrupte (tati mereu le urcă mai ușor ca mine care obosesc super repede :D). Ne-am învățat minte din Ierusalim, când am plecat fără SSC de acasă și sutele de trepte de pe străzile orașului vechi nu au fost prea prietenoase cu noi. În rest, prefer să mă odihnesc mai mult în cărucior decât în marsupiu, dar fiecare bebe are dreptul la propria alegere… așa că e bine să aveți și această opțiune cu voi în vacanță.
  • Căruciorul – e, încă, modul meu de plimbare preferat la drumuri lungi și ai mei nu îl lasă niciodată acasă, mai ales că încă poate fi luat gratis în cala avionului. Aici pot face nani dacă somnul mă prinde pe drum, pot să mănânc dacă restaurantul unde am ajuns nu are scaun pentru copii sau pot să îmi odihnesc piciorușele dacă am obosit alergând prin locuri noi și intersante. Dacă nu vă încântă ideea să transportați căruciorul cu  voi de acasă, pe internet există numeroasă site-uri ce oferă posibilitatea închirierii căruciorului la destinație.
  • Ventilatorul portabil – l-am descoperit în Macau, când soarele a fost mai darnic cu noi decât era nevoie, așa că am apelat la această soluție care se găsea acolo la comercianții de la orice colț de stradă. Am continuat să îl luăm cu noi în destinațiile calde, fiind foarte util ca accesoriu pentru cărucior. Se găsește și la noi pe site-urile de cumpărături online și e mană curată în zilele toride de vară sau în locațiile cu căldură umedă.

Sănătatea la pachet

Chiar dacă e ultimul punct, e și cel mai important dintre toate. Sănătatea e primordială în orice context, dar mai ales când suntem pe drumuri.

Din acest punct de vedere, sunt două lucruri pe care nu uităm niciodată să le punem în bagaj: asigurarea de călătorie și trusa medicală.

• De asigurare se ocupă de obicei tati care obișnuiește să o cumpere de pe net, toate companiile de asigurări (și chiar magazinele online) punând la dispoziția clienților oferte pentru călători. În funcție de destinație, serviciile incluse, perioada călătoriei și vârsta persoanelor, prețurile diferă de la agenție la agenție, dar cert e că acestea nu costă o avere.
  • Trusa medicală o completăm după ce ne consultăm cu medicul. În funcție de destinație, de riscuri sau de anotimp, adăugăm la mica noastră farmacie medicația specifică. Ca regulă generală, însă, nu ne lipsesc niciodată:
    • termometrul
    • un antitermic pentru copii
    • o soluție contra alergiilor
    • un sirop de tuse
    • o soluție de pus în năsucuri curgătoare
    • tratament pentru probleme digestive banale
    • un antibiotic de rezervă
    • Arnigel pentru căzături
    • Aloe First pentru arsuri
    • Supliment cu vitamina D
    • ser fiziologic
    • pansament steril
    • Baneocin

De cele mai multe ori, ne întoarcem cu ele la fel cum am plecat. Uneori ni le mai opresc la controlul de securitate în aeroport (ni s-a întâmplat în Anglia, când una din sticluțele de sirop avea mai mult de 100 ml). Sunt și cazuri când au fost lucrul potrivit la momentul potrivit, așa cum a fost cazul în Ushuaia, pentru febra de 40°. Cert e că e bine să le avem și e bine să nu fie nevoie de ele.

Cam atât am avut noi de spus despre bagajele noastre din călătorii. Știm, însă, că mai sunt multe alte trucuri și sugestii pe care le putem aplica pentru a simplifica această sarcină grea de împachetat-despachetat.

Vreți să ne ajutați? Cum se desfășoară la voi pregătirile bagajelor înainte de plecare?

Preluare foto: https://pixabay.com/
Și dacă v-au plăcut poveștile noastre, vă așteptăm să vă alăturați pe pagina noastra de Facebook și pe Grupul Familiilor Calatoare pentru și mai multe idei utile despre călătoriile cu copii.

Hai cu noi în excursii de grup