Într-una din diminețile sejurului nostru în Hong Kong, ne-am trezit mai devreme decât de obicei. Nu neg, de obicei ne trezim destul de dimineață (eu sunt, în general, responsabil de asta), dar atunci era mai dimineață decât dimineața mea Urma să dedicăm ziua ce începea unei vizite în orașul înfrățit cu Hong Kong, Macau.
Traseul Hong Kong -> Macau
La doar o oră de mers cu catamaranul, ne rămânea să traversăm estuarul râului Pearl (sau Zhujiang, în limba chineză) ca să ajungem în „Vegasul chinezesc”. Numele i se datorează numărului impresionant de cazinouri ce se găsesc aici și care asigură mare parte din veniturile țării.
Așadar, pe la 8 jumătate, ne-am prezentat la punctul de îmbarcare din Hong Kong (Macau Ferry Terminal), aproape de stația de metrou Sheung Wan. La parterul unui mall, serviciul de ticketing și îmbarcare pentru Macau este asigurat de două mari firme de transport: Turbo Jet și Cotai Water Jet. Noi am ales prima variantă, care era, însă, și foarte solicitată, astfel că au fost suplimentate cursele și au apărut ore noi de îmbarcare. Chiar și așa, am avut de așteptat încă o oră jumătate până la următoarea cursă cu locuri disponibile.
Plimbarea cu vaporașul – Hong Kong -> Macau
Plimbarea cu vaporașul a fost confortabilă, dar nu tocmai pe placul meu. Am analizat apa ce vălurea în jurul nostru. Era un pod în construcție ce uneau Hong Kong și Macau, de peste 50 km. Admiram insulele artificiale create ca puncte de sprijin pentru impresionantul pod și, evident, oamenii din jurul meu care călătoreau. Erau în număr așa mare spre orașul ce avea să ne primească în curând. M-am plictisit totuși destul de repede, și legănatul mării nu m-a adormit așa cum aș fi crezut, ci mai mult m-a enervat.
În fine, după o oră am coborât în Outer Harbour Ferry Terminal din Macau sau Terminal Maritimo do Porto Exterior. Colonie sub ocupație portugheză până în 1999, Macau încă păstrează ambele variante ale denumirilor oficiale. Denumirile sunt atât în limba chineză cât și în portugheză.
Am pregătit traseul
Ajunși aici, am dezbătut planul zilei. Mie mi-era totuna, cât timp rămâneam „cu picioarele pe pământ”. Macau are multe de oferit, și cu greu poți face o selecție pentru doar o zi de plimbări. În final, am decis să vedem partea veche a orașului și să începem traseul din cel mai îndepărtat punct turistic. Ne-am făcut planul astfel încât la finalul zilei să ajungem înapoi în port.
Macau, Hong Kong – UNESCO World Heritage
Pe lângă nenumăratele cazinouri pe care le are, Macau este și casa unui patrimoniu mondial impresionant. Centrul vechi din Macau are 25 de clădiri istorice și culturale, sub egida UNESCO. Centrul vechi al orașului a devenit un exemplu unic al suprapunerii influențelor dintre Est și Vest, la nivel cultural, arhitectural și religios.
Fiind o experiență din care atât cei mici cât și cei mai mari au atât multe de învățat, am ales și noi să parcurgem acest circuit în orele ce urmau. Așadar, am urcat grăbiți în autobuzul cu numărul 10, care urma să ne lase la primul nostru obiectiv. Haideți și voi cu noi aici.
Lou Lim Ioc Garden
Pe drumul nostru spre cetatea Guia, ne-am oprit în acest rai al copiilor. Era plin de mămici cu bebeluși în brațe, tătici cu toddleri de mânuță, bănci pe care copii cu baterii descărcate își realimentează energia. M-am împrietenit și eu cu un bebe cam de vârsta mea, după ce mămica lui ne-a făcut cunoștință.
De altfel, nici nu ne mai venea să plecăm din parcul cu lacuri și poduri în zig-zag, cu pavilioane chinezești și alei vegheate de tulpini de bambus. Vorbim de cel mai chinezesc parc din Macau, în care stilul Suzhou și-a pus amprenta în fiecare colț frumos amenajat.
Străduțele vechiului Macau
Chiar dacă alegeți să vizitați orașul pe patru roți, nu evitați să dați și o raită pe străduțele pietonale din orașul vechi. Adesea neîncăpătoare, dalele roase de vreme sunt prea înguste și uneori prea abrupte. Străzile sunt totuși cea mai vie dovadă a îmbinării perfecte a influențelor europene și asiatice. Simbolistica numelor inspiră trecătorii să pășească zâmbind: Strada Fericirii (Rua da Felicidade), Curtea fericirii veșnice (Pátio da Eterna Felicidade) sau Strada Panei (Rua do Cunha). Aici, biscuiți cu migdale, fulgi de cocos, rulouri sau bomboane cu arahide pot servi drept cele mai dulci suveniruri.
Hotel Lisboa Macau
Plus cartierul nou al orașului. Locul unde cazinourile sunt la ele acasă, unde hoteluri exclusiviste se întrec în clădiri cât mai interesante, mai originale și mai pline de lumini. Le găsim pe drumul către port, dar, dintre toate, hotelul Lisboa ocupă primul loc în interesul jucătorilor de noroc. Tot aici se află și cel mai mare cazino din Macau.
Centrul Ecumenic Kun Iam
Ajunși la malul mării, admirăm frumoasa statuie din bronz a lui Kun Iam. Aceasta este zeița milosteniei în religia budistă, singura din lume care privește spre oraș, și nu spre mare.
Era cândva una din cele mai cunoscute atracții ale orașului. Statuia zeiței se ridică la o înălțime de 20 metri deasupra unei mărețe flori de lotus ce adăpostește Centrul Ecumenic Kun Iam. Aici se găsesc informații despre cele trei religii chinezești: Budism, Taoism și Confucianism.
Din spatele cortinei
- Prețul unei călătorii cu catamaranul din Hong Kong până în Macau este de HK$164 în timpul săptămânii. Evident, pentru mine nu a fost nevoie de bilet, și am stat în brațe la mami.
- Ca și în Hong Kong, pentru a vizita Macau nu este nevoie de viză. Un motiv în plus pentru care am ales să îl vedem, odată ajunși în Asia.
- Moneda națională din Macau este Pataca (MOP) și toate cursurile de schimb o vând la egalitate cu Dolarul din Hong Kong (HKD). De asemenea, multe magazine din Macau acceptă direct HKD. De asta nu a mai fost nevoie să apelăm la schimbul valutar. Invers, în schimb, nu e la fel de permisiv: cei din Hong Kong nu acceptă Patacele din Macau.
- Mijloacele de transport din Macau sunt cu precădere autobuzele. Noi am apelat la autobuzul cu numărul 10 ca să mergem din port spre centrul orașului. Și cu numărul 12 ca să ne întoarcem în port. L-am luat de la stația de telescaun a cetății Guia (ultimul nostru obiectiv vizitat). În rest, partea veche a orașului poate fi ușor parcursă la pas, distanțele dintre obiective fiind mici și ușor accesibile.
- Prețul unui bilet de autobuz este de 3,20 MOP; biletele pot fi achiziționate direct din autobuz, de la șofer. Atenție însă: trebuie să aveți suma exactă, pentru că nu se dă rest.
- Temperatura în Macau este toridă. Chiar și la final de septembrie, noi ne-am topit de cald. Un ventilator portabil cumpărat din unul din magazinele de suveniruri a fost cea mai valoroasă achiziție.
- Macau nu este cel mai prietenos oraș cu bebelușii. Chiar dacă o plimbare cu căruciorul nu este imposibilă, trebuie să fiți pregătiți și pentru locuri fără trotuare, străzi pavate cu piatră sau scări fără rampe. Chiar și așa, oamenii sunt mai prietenoși și mai amabili decât vecinii lor din Hong Kong.
Concluzie – un oraș european „tradus” în chineză
După o zi petrecută în Macau, am rămas cu impresia unui oraș european “tradus” în chineză. Poate doar limba și poporul îl fac să se asemene vecinului său mai mare.
Străzile pietonale înțesate de magazine, obiectivele istorice din orașul vechi, numele portugheze și chiar parcurile ce înverzesc orașul colorează în nuanțe europene această peninsulă dintr-o mare asiatică. Pentru noi, rămân încă nedescoperite îndeajuns insula cazinourilor și partea nouă a orașului, motiv să revenim data viitoare.