Anul acesta plănuim să petrecem sărbătorile de iarnă altfel decât am fost obișnuit în primii mei doi anișori. Ai mei au complotat cu bunicii și mătușica și vom pleca cu toții la New York să ne bucurăm de sărbătorile de iarnă, acolo unde magia Crăciunului este la ea acasă. Știm că nu e nici cea mai simplă călătorie, nici cea mai ieftină, dar cum era o dorință de familie mai veche (un fel de Home Alone 2 reloaded :)), nu ne-am gândit de două ori atunci când am găsit o ofertă de zbor numai bună, fix pentru perioada pe care ne-o doream. Și odată făcut primul pas, cu biletele de avion în buzunar, ne-am gândit deja la următoarea etapă obligatorie pe lista de pregătiri: viza SUA de turism.
Tati mai trecuse deja prin această procedură și viza SUA pentru el e încă valabilă, dar pentru mine și mami a fost un proces total nou. Ce-i drept, eu nu m-am ocupat de mai nimic, mami și tati au făcut cam toată treaba pentru mine. Ba, pardon, am zâmbit frumos la o poză pentru formularul de aplicare. Procesul s-a încheiat cu bine, dar cum nouă ni s-au părut un pic dezorganizate informațiile pe care le-am găsit, m-am gândit să vă povestesc cum am procedat noi pentru a obține viza SUA de turism B1/B2.
Pregătirea dosarului pentru viza SUA
Punctul de plecare pentru procesul de aplicare la viza SUA este site-ul http://www.ustraveldocs.com/ro_ro/index.html. Aici găsiți – în limba română – de la informații despre tipul de viză de care aveți nevoie, în funcție de tipul călătoriei (un pic cam stufoase, ce-i drept!), până la detalii (un pic anapoda!) despre procesul de aplicare propriu-zis.
Cert e că, pentru a putea aplica pentru orice tip de viză, este nevoie:
- de un pașaport valabil la momentul călătoriei în Statele Unite – stabilită sau planuită. Pentru români s-a retras necesitatea de a avea o valabilitate de minim 6 luni din momentul părăsirii teritoriului american, astfel încât eu am putut aplica cu pașaportul emis pe cand aveam doar o luna :); singura condiție e să fie măcar două pagini libere (am călătorit eu mult, dar nici chiar așa, hehe!).
- de completat formularul DS-160 și
- plata taxei aferente.
Deși procesul menționează ca prim pas plata taxei, noi am completat întâi formularul, ceea ce s-a dovedit a fi mai logic. Formularul DS-160 se găsește pe site-ul departamentului de stat American (https://ceac.state.gov/genniv/) și e bine de știut că, deși funcționează pe baza unui model tip, informațiile cerute pot varia (nu prea am reușit să ne dăm seama în funcție de ce anume). Completarea sa poate dura undeva până la o oră și 15 minute, deși noi l-am finalizat cam în 30 de minute.
Ca să trimiți formularul este necesară și încărcarea unei fotografii de care, pe vremuri, era nevoie în format fizic; noi am facut pozele acasă cu telefonul, le-am editat cu ajutorul unui instrument pus la dispoziție de pe același site și au fost acceptate. Nu intrați în panică, dacă se întâmplă ca acestea să fie refuzate de agentul consular (chiar dacă au fost inițial validate în sistem) există o cabină în cadrul secției consulare a Ambasadei unde se pot face poze în schimbul a 20 lei (cash only!!).
În eventualitatea în care, la fel ca și noi, depuneți o cerere pentru mai mulți membri ai familiei, când terminați completarea formularului pentru prima persoană selectați opțiunea aferentă familiilor și o parte din informațiile oferite în primul formular (adresa de domiciliu, datele vizitei în State etc.) vor fi păstrate și în următoarele, reducând considerabil timpul de completare. Se recomandă imprimarea paginii de confirmare, pentru fiecare aplicant în parte, pentru că veți avea nevoie de ea la ambasadă. Codul de 10 caractere generat pentru fiecare formular completat va fi necesar la momentul creării contului pe platforma de plată online a taxei și la programarea interviului.
Plata taxei a fost punctul care ne-a pus cele mai multe probleme. Valoarea sa este de 160 dolari (sau 656 RON) și poate fi plătită în două moduri: fizic, în agențiile Banca Transilvania sau online.
- Deși inițial am încercat prima variantă, câteva impedimente ne-au determinat să apelăm la cea de-a doua. Trebuie să știți că, dacă vreți să platiți cash în agențiile BT:
- plata se poate efectua doar de luni până sâmbătă
- aveți nevoie de un aviz de plată (generat online de aici în funcție de viza dorită)
- programarea la interviu se poate face doar începând cu următoarea zi.
- Dacă alegeți cea de-a doua opțiune, e necesar să vă creați un cont pe site-ul https://cgifederal.secure.force.com/?language=Romanian&country=Romania (dacă aplicați pentru viza SUA din România). Selectați apoi opțiunea „Solicitare nouă/Programează interviul” și urmați pașii până ajungeți la momentul plății. Aici, mărturisesc că am fost surprinși de faptul că nu ne-am mai întâlnit cu o astfel de metodă de plată online: folosind datele de conectare la aplicația de internet banking a băncii la care aveți cont, se creează o conexiune directă între aceasta și platforma de plăți (Trustly). De aici, procesul seamănă mai degrabă cu efectuarea unui transfer de bani prin intermediul aplicației de online banking (similară plății unei facturi de utilitați): selectați contul de pe care vreți să se debiteze suma (automat calculată în funcție de numărul de persoane pentru care aplicați) și confirmați plata cu ajutorul codului de securitate.
În mod normal, plata este confirmată imediat, iar apoi puteți programa interviul pentru viza SUA. Pentru utilizatorii ING Homebank (ca noi), confirmarea nu ajunge imediat însă, astfel încât noi am solicitat ajutor (prin opțiunea „Opinia dumneavoastră”) pentru a primi numărul de chitanță și a putea ulterior programa interviul. Din ce am dedus, acest lucru e valabil pentru toate băncile cu excepția Raiffeisen Bank, deoarece plata este efectuată prin transfer interbancar, așa că aceasta nu se efectuează instant. Atenție, însă: nu toate băncile au deschis acest canal între aplicațiile lor de online banking și platforma Trustly, astfel încât această plată online e restricționată pentru anumite bănci – de exemplu clienții BRD nu pot utiliza această modalitate.
Tot din cont veți putea selecta și metoda de livrare a pașaportului cu proaspăta viză primită, la finalul procesului: fie prin curier la o adresă aleasă de voi, fie prin ridicare personală de la sediul firmei de curierat TNT.
Interviu la Ambasada SUA
Odată pregătirile finalizate, ne-am interesat care e procedura pentru prezentarea la interviu. Și am aflat că:
– poți să îți programezi interviul la data și ora convenabilă pentru tine, fie prin call center (la telefon +40 31 7800 260, din România), fie direct de pe site-ul http://www.ustraveldocs.com/ro_ro/ care are și variantă în limba română (în secțiunea Programare – opțiunea Realizarea unei programări). Singura condiție e crearea unui cont unic (cu ajutorul acelui cod de 10 cifre despre care povesteam mai sus), căruia i se va atribui un spațiu personal de lucru; acolo pot fi făcute modificări legate de procesul de aplicare. Dacă copiii aplică împreună cu unul din părinți, programarea adulților e suficientă și pentru minori, dar dacă se aplică doar pentru copil, e nevoie de programare specială pentru acesta.
– în aceeași secțiune există și posibilitatea modificării programării inițiale, cu mențiunea că e disponibil un număr limitat de reprogramări acceptate. Ulterior, este posibil să se impună replata taxei de viză în valoare de 160$, după cum se menționează pe site. Nu am trecut prin această experiență, deci nu știm prea multe detalii din această sferă.
În ziua programării, ne-am prezentat la sediul Ambasadei Statelor Unite de pe Bulevardul Dr. Liviu Librescu, nr. 4-6, în București. De fapt, eu nu m-am prezentat deloc, am mers liniștit la grădiniță să-mi desfășor programul zilnic obișnuit. Doar mami și tati (ca reprezentant al meu) au ajuns la ambasadă, cu puțin timp înainte de ora programată (dar nici prea devreme, după cum era menționat în confirmarea primită pe email – maxim 10 minute în avans sunt acceptate).
1/ Prima fază de selecție a avut loc la capătul rândului format vis-a-vis de intrarea în Ambasadă. Acolo au fost verificate datele aferente programării, au fost lipite niște etichete generoase pe coperta pașapoartelor și au fost comunicate condițiile preliminare pentru accesul în clădire: fără laptop în geantă / bagaj / rucsac, cu telefoanele neapărat închise (nu pe silent, nu în mod avion) și cu actele necesare la purtător. Menționez aici că nu e nevoie ca formularul de confirmare să fie neapărat listat; dacă aveți acces pe telefon la formatul electronic și dacă toate informațiile sunt corect completate, iar fotografia inițială respectă standardul de calitate, prezentarea confirmării în formă fizică nu este o condiție de acces.
2/ Odată ce intri în sediul Ambasadei, ești întâmpinat de filtrul de securitate, exact ca la aeroport. Vei lăsa toată aparatura electronică în cutiuțe, împreună cu ceasul și alte obiecte metalice, vei trece printr-un scaner și apoi vei recupera obiectele din cutie, cu mențiunea că telefonul nu îți va fi returnat acum, ci va fi păstrat de agenții de securitate contra unui tag numerotat. Intrarea în clădire nu este posibilă cu telefonul, dar îl veți recupera la ieșire.
3/ Așadar, accesul în cadrul secției consulare este permis odată trecuți prin filtrul de securitate. La intrare, ne oprim în fața unui ghișeu unde ni se verifică din nou datele și adresa de livrare (dacă ați ales metoda de livrare prin curier). E bine de știut că, dacă vă răzgândiți în privința metodei de livrare, aveți posibilitatea să o schimbați din contul online până la finalul zilei interviului. De asemenea, dacă fotografia pe care ați adăugat-o în cererea online nu corespunde criteriilor de conformitate, tot aici veți fi direcționați spre automatul foto, contra sumei de 20 lei. Veți primi apoi un bon de ordine și veți fi invitați în sala de așteptare.
4/ Urmează etapa finală a procesului, împărțită și ea în trei faze distincte. Odată așezați pe scaunele din sală, veți fi invitați de trei ori la trei ghișee distincte pentru a definitiva interviul pentru viză. Avantajul e că procesul e destul de rapid, deoarece accesul la ghișee se face pe baza bonului de ordine, în mod concomitent. Singurele acte necesare sunt pașapoartele și, eventual, confirmarea primită pe mail în urma completării formularului, dacă ați imprimat documentul.
– primele două ghișee se ocupă de verificarea datelor de contact (adresă de email și telefon) ale tuturor participanților
– la urmatoarele două ghișee veți fi invitați să vă înregistrați amprentele electronice: întâi de la mâna stângă, apoi de la mâna dreaptă și la final degetele mari de la ambele mâini. Ofițerii vă vor îndruma în această etapă dacă este nevoie, chiar dacă instrucțiunile vor fi într-o română cu accent american sau chiar engleză.
-cea de-a treia fază și ultima este și cea mai lungă de obicei (cu toate că puteți avea norocul să nu dureze mai mult de 1-2 minute, cum a fost în cazul nostru). Este etapa interviului efectiv, când ofițerul de la ghișeu va urmări să afle motivul călătoriei voastre în State și alte detalii care îi pot influența decizia de acordare a vizei. Dacă totul decurge fără complicații, pașaportul va fi oprit de către ofițer și veți fi anunțați că îl veți primi în termen de 2-3 zile, prin metoda aleasă.
Aici se încheie procesul complet de aplicare pentru viza de turist în Statele Unite ale Americii. Toate etapele au durat în jur de jumătate de oră; dacă la 8:30 intram în incinta Ambasadei, la 9 am ieșit pe poartă, chiar dacă sala fusese plină. Pașapoartele cu viza SUA au ajuns a doua zi după interviu, iar acum suntem oficial pregătiți de excursia spre New York 🙂
Concluziile noastre
- Completarea formularului este un element cheie în procesul de aplicare; fiți atenți la toate detaliile și verificați dacă fotografia este conformă cu cerințele ambasadei.
- Plata taxei poate genera unele blocaje și pare mai simplă metoda online decât cea directă, la bancă.
- Aplicarea online la interviu facilitează foarte mult procesul și îți oferă posibilitatea să programezi data și ora exact, în funcție de disponibilitatea ta.
- Copiii nu trebuie să se prezinte la interviul de viză, e suficient să fie reprezentați de unul din părinți.
- Documentul de confirmare nu trebuie neapărat listat, chiar dacă e încurajată această practică. Personalul ambasadei are acces în mod electronic și poate verifica informațiile înscrise în el.
- Intrați fără obiecte electronice în incinta ambasadei. Dacă nu veniți cu mașina, mai bine le lăsați acasă. Telefonul va fi închis și lăsat în spațiile de depozitare din zona de securitate.
- Interviul efectiv se desfășoară în trei pași. Tot procesul durează puțin peste jumătate de oră.
- Expedierea pașaportului către fericitul posesor al proaspetei vize de State se face prin TNT. Costul e de 24 lei / pașaport iar primirea lui necesită prezentarea cărții de identitate.
Later Edit: Cu ajutorul Larisei Bulai, una din cititoarele noastre, am aflat care e procedura dacă e nevoie de viza SUA de turist doar pentru copil / copii. În acest caz, e suficient să trimiteți actele prin curier (obligatoriu TNT), cu condiția ca ambii părinti să aibă deja viza validă. Firma de curierat e ocupă de tot, de la plic, adresă, la transport, iar procesul e mai mult o forlmalitate.
În ceea ce privește actele necesare, Larisa ne ajută și cu lista acestora:
- Pașaportul minorului
- Pagina de confirmare a formularului DS-160
- Dovada plății taxei
- Copie după pașapoartele părinților
- Copie după vizele părinților
- Drop-Box Confirmation (descărcat de pe site, după ce ați creat profilul pe https://cgifederal.secure.force.com/).
Pasaportul ajunge vizat în 3 zile lucratoare. Mulțumim, Larisa, pentru copletări!
3 răspunsuri
Buna ziua,
multumim pentru toate informatiile oferite. Sunt de mare ajutor.
O intrebare. Taxa de 160 USD este pentru fiecare menbru in parte? Daca suntem 2 adulti si un copil care solicitam impreuna visa, trebuie sa platim 160USD x 3?
Multumesc
Buna, da, se plateste aceeasi taxa pt fiecare membru in parte, copii inclusiv.
Buna, eu vreau sa aplic pentru viza de USA din Uk, copilul având sub 14ani, pot lua pașaportul și DS160 cu mine. Menționez ca nu am avut viza anterioară. Este prima oară când aplic pentru amândoi. As aprecia un răspuns sau un sfat. Mulțumesc anticipat